پیشنهاد سردبیر

دولت عراق به‌منظور اجرای بخش دیگری از توافق‌نامه امنیتی تهران و بغداد و در آستانه سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق، برخی گروهک‌های تروریستی را مجبور به تخلیه مقرهای فعلی و عقب‌نشینی از نزدیکی مرز به عمق اقلیم شمال عراق کرده است. مسعود پزشکیان قرار است

از تخلیه مقرهای مرزی کومله تا تمدید نکردن حضور آمریکایی‌ها / اقدامات ایران‌دوستانه عراق در آستانه سفر پزشکیان

به‌تازگی اخباری مبنی بر جابه‌جایی و انتقال گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب مستقر در اقلیم شمال عراق از جدار مرزهای ایران به اردوگاه‌هایی در عمق این اقلیم منتشر شده است.
بر همین اساس گروهک تروریستی کومله دو روز پیش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد در راستای اجرای مفاد توافق‌نامه امنیتی بین ایران و عراق مقرهای خود در زرگویز را تخلیه کرده و کلیه نیروهای خود را به منطقه سوراش در جوار شهر دوکان  و ۴۰کیلومتری شمال منطقه قبلی انتقال داده است.
بر اساس توافق‌نامه امنیتی که دو سال پیش بین ایران و عراق منعقد شده است همه گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب می‌بایست تمامی مقرهای خود در مجاورت مرزهای ایران را تخلیه کنند و خلع‌سلاح شوند.

توافق‌نامه امنیتی میان تهران و بغداد برای خلع‌سلاح و پایان دادن به حضور گروهک‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق پس از آن منعقد شد که در  پاییز سال ۱۴۰۱ نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان عملیات‌های ربیع ۱ و ۲ مقرهای گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب مستقر در اقلیم کردستان عراق را مورد حملات گسترده موشکی و پهپادی قرار داد.
این عملیات‌ها پس از آن اجرا شد که علاوه بر شرارت‌ها و اقدامات تروریستی این گروهک‌ها در سالیان گذشته، در جریان اغتشاشات سال ۱۴۰۱ نیز این گروهک‌ها قصد ورود به خاک ایران و اجرای عملیات‌های تروریستی در برخی شهرهای مرزی ایران را داشتند.
در راستای اجرای بخشی از این توافق‌نامه برخی گروهک‌ها مانند حزب دموکرات قبلاً مقرهای خود را تخلیه کرده بودند. از چند روز پیش و در آستانه سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق، مقامات عراقی در راستای نشان‌دادن حسن‌نیت خود و همچنین در راستای اجرای بخش دیگری از این توافق‌نامه سایر گروهک‌های تروریستی مانند کومله را نیز مجبور به عقب‌نشینی و تخلیه مقرهای فعلی خود و انتقال به اردوگاه‌ها کرده‌اند.

ریشه ناامنی خشکانده شود
از طرفی هرچند اقدام عراق در تخلیه مقر تروریست‌های کومله اقدامی بجا و انساندوستانه است، اما همه می‌دانند ریشه اصلی ناامنی در مرزهای ایران پشتیبانان خارجی این گروه‌ها هستند. این همان مسئله‌ای است که سردار پاکپور روز گذشته به آن اشاره کرده و گفته است: طبق تحقیقات انجام‌شده رژیم صهیونیستی پشتیبان تیم‌های خرابکاری در مرزها و عملیات‌های تروریستی که در پاسگاه‌ها انجام می‌شود، است.

آمریکایی‌ها هم باید بروند
یکی دیگر از پشتیبانان اصلی تروریست‌ها در عراق نیروهای آمریکایی هستند. آمریکایی‌ها با پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی از تروریست‌ها همواره تلاش در ضعیف کردن محور مقاومت داشته‌اند. اگرچه قانون خروج نیروهای آمریکایی از عراق مدت‌ها پیش در مجلس این کشور تصویب شده ، اما این اتفاق مهم تاکنون رخ نداده است. از همین رو در ۶ماه گذشته مذاکرات مبسوطی میان وزارت دفاع عراق و آمریکا برای عملیاتی شدن این قانون در جریان بوده که به نظر می‌رسد به مراحل خوبی رسیده است. شاید بتوان این اقدام را یکی دیگر از اقدامات ایراندوستانه عراق در آستانه سفر پزشکیان به این کشور معرفی کرد؛ چرا که روز گذشته وزیر دفاع عراق از مخالفت کشورش با پیشنهاد آمریکا برای تمدید زمان حضور نیروهای آمریکایی در عراق و توافق دو طرف برای خروج این نیروها خبر داد. هرچند مهلتی که برای خروج نیروهای عراقی تعیین شده دو ساله است و در دو مرحله اجرا خواهد شد.
ثابت العباسی تأکید کرد لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا پیشنهاد داد دوسال برای خروج نیروهای ائتلاف بین المللی کافی نیست و یک سال دیگر زمان بدهیم اما ما نپذیرفتیم.
به‌تازگی خبرگزاری رویترز نیز به نقل از چندین منبع آگاه خبر داد آمریکا و عراق پس از حدود ۶ ماه مذاکره در مورد برنامه خروج نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا از عراق به تفاهم رسیده‌اند.
رویترز به نقل از این منابع نوشت براساس طرح توافق کلی که مستلزم تصویب نهایی از سوی هر دو پایتخت و تعیین تاریخ اعلام آن است، صدها نیروی غربی تا سپتامبر ۲۰۲۵ عراق را ترک خواهند کرد و بقیه این نیروها نیز تا پایان سال ۲۰۲۶ این کشور را ترک خواهند کرد.
رویترز گزارش داده است این توافق ممکن است در ماه جاری میلادی اعلام شود.
فرهاد علاء الدین، مشاور امور خارجه نخست وزیر عراق هم گفته است مذاکرات فنی با واشنگتن درباره خروج ائتلاف به پایان رسیده است. 
وی گفت: ما اکنون در آستانه انتقال روابط میان عراق و اعضای ائتلاف بین‌المللی به یک سطح جدید با تمرکز بر روابط دوجانبه در زمینه‌های نظامی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی هستیم.
آمریکا تحت عنوان بخشی از ائتلاف ضدداعش، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز در عراق و ۹۰۰ سرباز در سوریه مستقر کرده است.
بر اساس این طرح، تمامی نیروهای ائتلاف، پایگاه هوایی عین الاسد در غرب استان الانبار را ترک کرده و تا سپتامبر ۲۰۲۵ حضور خود در بغداد را به میزان قابل توجهی کاهش خواهند داد.

خبرنگار: نیک پندار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.